Aldrig nöjd

Med det vi har vi går nästan alltid och pratar om vad vi vill ha och vad vi inte har. Vi tar allt annat för givet och glömmer bort vad vi egentligen har vad bortskämda vi är mot för många andra. Självklart är det så att vissa har det bättre än andra det kommer vi inte ifrån det bara är så. Livet kan inte vara helt rättvist. Visst kan vi bli avundsjuka på vissa personer som har det som vi så gärna skulle vilja ha. Men skulle vi bli lyckligare av att ha allt vi vill ha då skulle vi inte ha något att sträva efter.

Det har jag funderat många gånger på och helst nu efter branden, ja visst det var tråkigt det som hände men vi lever allihoppa (inte katterna) vi fick ut fotografierna det som har stor betydelse. Vi hade många runt omkring oss som hjälpte oss att få tak över huvudet och skänkte kläder och leksaker till Nils.

Nu har vi hittat en ny bostad att bo i vi hade försäkring så att vi har fått pengar att köpa nya kläder och möbler för. Vi ska absolut inte klaga sen att det bara är femton grader varmt där inne när vi inte eldar det får vi skylla oss själva. Tänk på alla uteliggare där ut som inte har någon bostad kanske inte något ombyte eller varma kläder. De har det jobbigt, de har inte haft många plusgrader den sista tiden. Ja jag vet vad vissa tänker att de får skylla sig själva som har satt sig i den situation de är i, men det tycker inte jag alla gånger vem som helst kan hamna där. Tänk dig själv att du blir arbetslös, du mister någon du tycker mycker om eller din kära är otrogen vad som helst kan hända som gör att du hamnar i en depression eller helt inte orkar längre du betalar inte räkningarna eller glömmer bort att leva du kanske söker stöd hjälp i mat, alkohol eller droger sen kanske det är det ända som du känner dig trygg i och blir fast i från början känns allt jätte bra men sedan när du inte kan ta dig ur är du fast. Ser kanske ingen utväg. Jag beundrar alla som har lyckats ta sig ur något jobbigt och gått vidare i livet, har börjat leva igen helt enkelt. Sen tycker jag inte on de som sätter en stämpel på de personerna och tror att de inte kan bli bra igen även fast att de har bevisa raka motsatsen eller att de är mindre värda för att de har en annan bakrund.

Jag tycker att vi har så många fördomar här i livet, jag har märkt många gånger inom jobbet att de inte stämmer.
Jag minns så väl att mamma sa att man skulle aldrig bedömma en person efter vad andra sa utan att man skulle billda en egen uppfattning. Jag vet att det är svårt många gånger men försök att tänk på det nästa gång.

Kramen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0