Helgen är över

Och det är åter igen måndag, men vi har hunnit med en hel del i helgen iallafall. Jens har jobbat på plattan å jag och Nils har varit där och hjälp till lite det vi har kunnat göra. Nils har varit lite små grinig och har varit lite trött på att vara med mig hela tiden. Så igår sa han att han inte ville vara med mig och att han inte hade saknat mig när han hade varit bort en sväng. Men jag förstår att han blir trött på att bara vara hemma oxå. Men så klart att det gör ont i hjärtat när han säger så.

Jag vaknade klockan tre i natt å kunde inte somna om så att till slut gick jag upp och kollade på TV sedan vid halv 6 kom en klampade Nils in till mig med sin kudde han ville sova med mig i soffan. Han märker nästan på en gång att jag är borta så att han kan inte vara utan mig eller sötnosen.

Var på babyproffsen igår å köpte en spjälsäng och ett skötbord till bebisen så att det börjar att bli lite trångt här hemma nu. Sedan ska jag köpa madrass å säng kläder på Ikea, det är lite billigare där. Skulle behöva ha en overall oxå till bebin det är inte någon som har någon över i storlek 56-62? Det finns bara ett krav den får inte vara rosa!!

Ja det börjar sakta men säkert att närma sig nu är i v29, inte så många veckor kvar skulle den födas nu så har den mycket stora chanser att överleva. Den skulle få ha navelartär kateter, precis som det låter eftersom att de är så små vill man ha koll på dem och ta prover med jämna mellan rum men istället för att sticka dem var tredje timme för att ta prover sätter de en kateter i navelns artär som de drar prover från. För att kunna se hur den vädrar ut koldioxid och tar åt sig syre, kolla socker att den inte blir för sur mm Sedan skulle den även få ha cpap som är en liten andnings mask som man sätter på näsan som hjälper till att trycka ner luft i lungorna så att de kan utvidgas. Eftersom att det är det organet som utvecklas sist, om man inte kan ta "riktiga andetag" själv så¨samlar man på sig koldioxid och tar inte till sig syre. Ibland kan de behöva lite extra syrgas oxå.
Eftersom att de är så omogen "glömmer" de ibland bort att andas eller "somnar" för djupt så att de går ner djupt i puls mycket snabbt i bland ända ner till 45, ibland vänder de själva eller att man tar upp dem men ibland räcker inte det å då får man ventilera dem. Men det är mycket sällan.

Nu regnar det ute igen undrar om Jens kan jobba på plattan ikväll, de ska iallafall gjuta på torsdag.

Kramen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0