En ny dag

Med nya möjligheter, som man brukar säga. Ja det blev inget skrivande igår var lite upptagen med annat. Det var våran lediga dag i går, Nils och min vi hade bokat träff med Tommy hemma hos oss. Men han är inte lika pigg som oss på morgonen även fast vi tog sovmorgon till kvart i åtta. Så hinnan han kom tog vi fram ingridienserna till lussekatts bak det vill säga kungsörnens färdig mix och 2½ dl 45 gradigt vatten. Ja jag vet vad ni tänker, Eleonor som alltid brukade ha hembakat både tio sorters kakor och bröd. Och min mammma, jag tror hon aldrig en köpte färdiga bullar ens hem,  mariekex men där gick gränsen. Jag tänkte vara lite ekonomisk eftersom att saffran var så dyrt i år.
Ha vilken flopp, degen gäste aldrig, men jag tänkte att de blir säkert större i ugnen, ja Nils ormar (som han kallade sina konstverk för) blev lite större men nej. Jag får nog ta och dra mig till affären och köpa riktig affran och göra riktiga lussekatter.

Sen kom Tommy vid elva tiden han hade köpt med sig pepparkaksdeg (vilket min mamma oxå gjorde själv fråga mig inte hur hon hann/orkade).
Baka pepparkakor tyckte vi alla tre var roligt den första tiden, som vanligt tycker man nästan alltid att den där sista klumpen bara växer å växer. Det gick bra iallafall, första plåten blev bränd men sen när vi inte gräddade lika länge som det stod gick det betydligt bättre.
Nils deg tog slut fortare än våran även fast han inte gjorde lika många pepparkakor som oss, hm.......
När vi frågade han var degen var klappade han sig på magen, han är så mysig min lilla kille.

Eftersom det hade gått åt lite energi efter allt bakande tog vi oss lite fika, å vad gott det är med kaffe ibland...
Solen tittade fram oxå så att vi gick ut alla tre och tog en promenad runt Öråersvägen, det var halt ute men det gick bra å så var det så skönt att andas lite frisk luft. Nils åkte vagn den första biten men sen ville han gå så att det blev ingen motions runda, men det var skönt att bara vara och få umgås. Tommy frågade om han skulle köpa pepparkakshus oxå (som man bygger ihop själv) men vi var överens om att det inte var så bra. Det är fint och säkert roligt att få använda fantasin till att dekorera, men vi tyckte att det var synd att förstöra den goda stämningen.

Ja idag är det arbete igen, börjar klockan två, ska duscha å tvätta lite kläder innan skulle behöva städa men dammsugaren är trasig. Jens skulle fixa det ikväll tror jag. Det ser hemskt ut här hos oss men det är bara att gilla läget, tyvärr.
Känner mig trött idag men det brukar bli bättre bara jag kommer i väg, får se vart jag hamnar idag hoppas på neo men förmodligen blir det 44 eftersom ingen vill gå ner.

Ha en bra dag!!!!!

Lägger upp lite bilder sen igår senare.  

Kramen 

Kommentarer
Postat av: Sara

vad mysigt ni verkar ha haft =) Hälsa Tommy så mkt från mig =)

2009-12-02 @ 10:55:05
URL: http://sara80.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0